Investeringstes


Risker


Adtraction enligt chatGPT

 "Adtraction är en ledande plattform för affiliate marketing. Företaget samarbetar med webbpublisher och bloggare för att hjälpa dem att tjäna pengar genom att sälja produkter och tjänster från e-handlare. Adtraction erbjuder en unik teknik för att mäta resultaten från annonseringen, inklusive prestanda, conversions och kostnad per klick. Genom att samarbeta med Adtraction kan företag öka sin online-närvaro, öka sina inkomster och förbättra sin marknadsföring. Plattformen är enkel att använda och har ett stort utbud av verktyg och funktioner för att hjälpa till att göra processen så enkel och effektiv som möjligt. Adtraction är den perfekta plattformen för webbpublisher och företag som söker att maximera sin online-affär."


EV

18 Januari meddelade bolaget att dom förvärvar det danska Adservice samt att man genomför en nyemission på 100 miljoner.

Innan detta hade bolaget 11.75 miljoner aktier.

När affären och emissonen är genomförd har bolaget 16.65 miljoner aktier.

Nettokassan borde vid utgången av q4 utgöra cirka 60 miljoner.

Vid en kurs på 43 kronor har vi ett EV cirka 650 miljoner.


Vad har förvärvet presterat historiskt

Nedan kan vi ser grafer från Adservice, tagna från proff.dk. Adservice har enligt Adtraction genererat 23,6 miljoner i EBITA LTM fram tills September 2022. Vilket kan ställas mot EBIT(Primaert resultat) på 16,2 för 2022. Eftersom Adtraction anger Adservices nettoomsättningen kan vi inte jämföra den siffran med bruttoförtjänten från Proff.